טיפים מצלם כנסים מנוסה

אפשר לחשוב שצילום כנסים זו סה"כ עבודה רגועה, אנשים נואמים, הרצאות, דיונים, תנאים נוחים, בתי מלון, ארוחות ואוירה טובה. אבל כל הטוב הזה יכול להטעות. רגע לפני שבוחרים צלם לכנס שלכם קחו אתכם כמה טיפים לדרך.

נשמח אם תשתפו

צלם כנסים זה מקצוע, אני עושה את זה כבר 20 שנה ויש לי כמה תובנות בנושא, מוזמנים לקרוא

תכונות של צלם כנסים טוב

צלם כנסים מקצועי צריך להיות ערני, להכיר ולתעד את אנשי המפתח בכנס, להיות קשוב וערני לכל מה שמתרחש, לדעת להתבונן על אלמנטים רבים בעת ובעונה אחת: נואמים, קהל, מפגשים אנושיים בתוך ומחוץ לאולם, פעילויות המתרחשות באולמות שונים באותו הזמן ועוד. לעתים יש רגעים שלא יחזרו בשנית ויש לך הזדמנות חד פעמית לתפוס אותם. כמובן שאירועים כאלו הם בדרך כלל החשובים ביותר בכנס והלקוח יצפה לראות אותם עם קבלת חומרים מהכנס. 

אז למרות האווירה רגועה, הזמן הארוך ולעיתים המאתגר, התוכן שאתה לא בהכרח מכיר, צלם כנסים צריך להיות חד וערני, תמיד לחפש, להיות קשוב, להגיב בזמן ולא לפספס אירועים חשובים.

תמונה של צלם כנסים בכנס טד

צילום וידאו בכנסים

הקפידו לברר עם הלקוח מראש מה הוא מצפה לקבל מכם בסוף הכנס ואילו תוצרים הוא רוצה להפיק אחר-כך. בחלק מהמקרים הלקוח יהיה מעוניין לערוך קליפ תדמיתי מהכנס בעיקר של חומרים ויזואוליים מהכנס ופחות יעניין אותו לקבל את ההרצאות במלואן. במקרה כזה אתם צריכים לדאוג לציוד צילום קל אם אפשרויות מגוונות של תנועה, למשל מצלמת DSLR או Mirrorless טובה ובנוסף מומלץ להשתמש במייצב סטדי-קאם שמתאים למצלמות אלו ומצד שני שלא יהיה מסיבי מדי.
יחד עם זאת ברוב המקרים לקוחות של כנסים ירצו לקבל גם את תוכן הכנס במלואו. כמובן שצלם כנסים אחד לא מספיק, לשם כך חשוב מאוד להסביר ללקוח שזהו אופי שונה לחלוטין של צילום ומומלץ מאוד להביא שני צוותי צילום שונים ייעודיים כל אחד לתחומו. 

לצערנו לעתים קרובות עולה באופן מובן עניין התקציב שלא מאפשר להביא יותר מצוות צילום אחד. במידה וזה המקרה אנחנו ממליצים בחום להגיע עם שתי מצלמות וידאו, אחת שתצלם רצוף את כל מהלך הכנס, תהיה מותקנת על חצובה ובמידת הצורך תוכל להיות לא מאויישת לפרקי זמן קצרים. המצלמה השניה תהיה מיועדת לצילום אוירה, זויות שונות של הבמה, ריאקשנים של קהל ועוד. בכנסים גדולים בדרך כלל אנו ממליצים ללקוח על שלוש זויות צילום שונות לטובת עריכה מגוונת ועשירה יותר של הכנס. כל צלם עם המשימה שלו.

צלם כנסים בכנס

סאונד, סאונד, סאונד- חשוב מאוד!

אל תקלו ראש בעניין הזה, בלי הקלטת סאונד ראויה כל הצילום שלכם יכול ללכת לפח. אנחנו ממליצים להגיע לפחות שעה לפני תחילת הכנס, למקם מצלמה וכמה שיותר מהר להתחבר לקונסולת ההגברה של האירוע, צלם כנסים טוב יודע שעדיף תמיד להשתמש בחיבור חוטי שאמין יותר וצפוי לפחות תקלות ובמקביל לחבר בנפרד מכשיר הקלטה נוסף לטובת גיבוי של החומר. לוודא מול איש ההגברה שיוצא אליכם אות וידאו איכותי ושהמצלמה מקבלת ומקליטה כמו שצריך. לאורך השנים נתקלנו במספר צלמים שלא לקחו את הנושא הזה מספיק ברצינות ותקלות קורות, זה העמיד אותם במצב מאוד לא נעים מול הלקוח. אז, תהיו יסודיים, תגיעו מוקדם, תוודאו שהכל עובד ואם הכל סבבה עוד יהיה לכם זמן לקפה לפני שהכנס מתחיל.
עוד אלמנט שיש לקחת בחשבון בהקלטת סאונד בכנס זה מה בדיוק אנחנו מקליטים. אנחנו צריכים להבין מראש מהו הצורך שלנו ומהם מקורות הסאונד העומדים לרשותנו. בדרך כלל ההגברה במקום נותנת פתרון רק לסאונד של הדוברים אבל לנו בתור צלמים יש צורך להקליט גם סאונד קהל טוב, כדי שההקלטה לא תהיה חד מימדית, סאונד קהל מוסיף עומק להקלטה, לתחושה שהמקום הומה אדם והנואם לא מדבר לחלל ריק וכמובן מבחינה אינפורמטיבית לעתים קרובות ישנם ריאקשנים מצד הקהל, שאלות ותגובות שאנחנו נרצה להקליט.

לא מספק צלם כנסים אחד, לרוב צריך צוות צילום גדול. אז איך שומרים על תיאום בין הצלמים בכנס?

תקשורת יעילה: אז איך מתפעלים אירועים גדולים כשצוות הצילום מונה לעתים שלושה או ארבעה צלמים ויש צורך בתיאום מיטבי ביניהם? 

דבר ראשון במקרים של אירועים גדולים מומלץ מאוד לצרף לצוות איש ניתוב ובמאי שיוכל לנהל את האירוע, להגדיר לכל צלם מה תפקידו בכל רגע נתון ולראות את התמונה הכוללת. ניתוב אונליין של כנס מייקר אומנם את עלות הצילום ללקוח אבל מייעל ומקצר את תהליך העריכה. בנוסף בחלק מהמכנסים יש צורך להוציא שידור לטלויזיה או אינטרנט ובמקרה כזה ניתוב מצלמות אונליין פשוט הכרחי.
לתקשורת יעילה בין הצלמים, עם או בלי במאי מומלץ בחום להביא קלירקום איכותית, מכשירי קשר עם אוזניה שעוזרת לצלמים לשמור על קשר ותיאום ביניהם.

צלם מצלם את שערי הכנס

תאורה

לגבי תאורה בכנס, באופן עקרוני האינטרס של צלם כנסים שהתאורה בכנס תראה טוב, תאיר יפה את הדוברים בפודיום והמשתתפים על הבמה, שהרקע לא יהיה בהיר יותר מהדובר, שהקהל יהיה מואר במידה הנכונה, שיהיה שימוש בתאורה טובה לצילום ולא בכזאת שאוטמת אותו בו כמו לדים מסוג מסויים. הבעיה שבכנסים בארץ לרוב המפיקים ממש לא מודעים לזה ובגלל עלויות זולות יותר חלק גדול מהכנסים מוארים בצורה קטסטרופלית.

אז מה אנחנו יכולים לעשות? במידת האפשר להגיע לפגישת הכנה או לסיור לוקיישן ביחד עם המפיק והתאורן. לתאם ציפיות, להסביר את הצורך שלנו ולגרום לכולם להבין שזה אינטרס משותף שהכנס יראה טוב גם בלייב וגם בצילומים. בכל מקרה במידה והסיטואציה לא מאפשרת תיאום כזה מומלץ להביא אתכם תאורות גיבוי משלנו שיוכלו להאיר נכון לפחות את הדוברים.

בחירת מצלמות וידאו המתאימות לצלמי כנסים

כשאנו באים לבחור אילו מצלמות יהיו נכונות לצילום הכנס כדאי שנכיר את הצרכים שלנו ונכין מראש את הציוד שישמש אותנו באופן מיטבי לצילומים.
ברוב המקרים בצילום כנסים הלקוח ירצה לקבל שני מוצרים שונים:
צילומי ההרצאות, נאומים, דיונים
צילומי אוירה לטובת קליפ סיכום לטובת שיווק – יח"צ.
לצילומי הנאומים נעדיף להשתמש במצלמת ENG, מצלמה עם יכולת לצלם ברצף לאורך זמן רב, עם שני ערוצי סאונד חיצוניים, עומק שדה קטן כזה שיכניס את כל הטווח לפוקוס, טווח דינמי גדול- כדי שנוכל לקבל גם את הנואם וגם מצגת בחשיפה נכונה, זום גדול ותמונה יציבה. המטרה של צילום כזה הוא להיות בעיקר אינפורמטיבי ונאמן למציאות. שימו לב גם לבחירת הסוללות בסיטואציה כזאת. ודאו שהסוללות טעונות ושאתם משתמשים בסוללות עם זמן פעולה של כמה שעות כמו סוללות Vlock לטובת צילום ארוך ורצוף. בכל מקרה תמיד עדיף לחבר את המצלמה לחשמל אם ישנה אפשרות כזאת.
בצילומי הרצאות יש גם חשיבות גדולה לשימוש בכרטיסי זכרון עם קיבולת גבוהה ובמצלמה עם שני סלוטים לכרטיסים שיכולים להמשיך להקליט ברצף גם כשנגמר המקום בכרטיס הראשון.
אגב כרטיסי זכרון יש לקחת בחשבון גם עיבוד נתונים איכותי בעיקר כשמצלמים באיכות גבוהה כמו 4K.
לעומת זאת בבואנו לצלם סרטון אוירה נעדיף להשתמש במצלמות DSLR או Mirrorless לטובת צילומים יפים עם עומק שדה גדול, רגישות גבוהה לאור כך שנוכל לצלם גם קהל בתנאים חשוכים. בדרך כלל בכנסים גדולים אנחנו מביאים צלם כנסים ייעודי לצילומי אוירה וצלמים נוספים ל- ENG. אולם לפעמים בגלל שיקולי תקציב יגיע לצילום הכנס רק צלם אחד אבל עם שני סוגי מצלמות.

מצלמה של צלם כנסים בפעולה

כמות מצלמות אידיאלית לצילום כנסים

כשמצלמים כנס גדול אנחנו רוצים כיסוי מרבי ככל האפשר, אולם בסופו של דבר זה יהיה תלוי תקציב של הלקוח. במידה ואנחנו מצלמים עם מצלמה אחת עדיף להתמקם במרכז האולם עד כמה שאפשר בגוגה במה. גם כשלקוח מזמין רק צלם אחד אנחנו מציעים בתוספת מחיר לא גדולה שימוש במצלמה נוספת שתהיה בלתי מאויישת ותצלם בפריים פתוח את כל הבמה ותשאיר לנו מקום לעריכה. במידה והתקציב מאפשר כדאי למקם עוד שני צלמים בשני צידי האולם וצלם נוסף בקרבת הבמה עם אפשרות לצלם גם במה וגם קהל. כפי שציינו מקודם במקרה של אירוע מרובה מצלמות מומלץ בחום להביא ניתוב לטובת עריכה ראשונית אונליין. השאיפה שלנו היא כמובן כיסוי מקסימלי ולעתים שווה אפילו למקם מצלמות נוספות סטייל גופרו על הבמה או לכיוון הקהל. מצד שני שימו לב לא להגזים כי יהיה לזה מחיר בעריכה.

עדשות נכונות לצילום כנס​

בחלק ממצלמות ה- ENG יש עדשה מובנית שלא ניתן להחליף אולם במידה ואתם כן יכולים לבחור אז יש לקחת בחשבון שאתם זקוקים לטווב צילום מאוד רחב. בחלק מהכנסים את יכולים להיות ממוקמים רחוק מאוד מהפודיום וכשמצלמים מישהו נואם אנחנו נעדיף לצלם מדיום שוט ולא פתוח מדי רוב הזמן, מצד שני כן נרצה את האפשרות לפתוח במידת הצורך כך שהגיוון חשוב. אז אלא אם כן אתם עושים שימוש ביותר ממצלמה אחת כדאי לדאוג שהעדשה תוכל לכסות גם טלא וגם זוית רחבה עד כמה שאפשר. 

טיפ אחרון

צילום כנסים זו עבודה מעניינת וגם די משתלמת בסופו של דבר. כמו כל נותן שירות חשוב להשאיר רושם טוב ללקוח, וזה אומר כמובן איכות עבודה גבוהה אבל גם יחסי אנוש טובים. תהיו נעימים, אל תייצרו יותר מדי רעש, תזכרו שאתם צלמים ואתם אמורים להיות נוכחים לא נוכחים. שימו לב להיות ייצוגיים, אנחנו בדרך כלל מגיעים בחולצות שחורות לכנסים. שימו לב לרכז את הציוד במקום אחד, עדיף חדר צדדי ובעיקר להקפיד לב שמערום הציוד לא מפריע או בולט מדי. זהו מקווים שעזרנו, שתהיה לכולנו הצלחה ופרנסה טובה ומהנה. 

צילום של כנס גדול

עוד כתבות שיסקרנו אותך

צילומי תדמית ללינקדאין

צילומי תדמית ללינקדאין

האופן שבו אנשים תופסים אתכם ומה אתם משדרים הוא מפתח מרכזי בעסקים. בעידן של רשתות חברתיות לינקדאין הינה זירת נטוורקינג נישתית וחשובה לקידום עסקי ולכן

רוצה סרטון תדמית מקצועי מתותחים בתחום?

וידאו שיווקי טוב יעיף אותך גבוה

פנו כעת אל חברת סימנים המתמחה בהפקת סרטוני תדמית המאופיינים באיכות, יצירתיות, דיוק מסרים וגישה אישית שמאפשרת לכל לקוח לקחת חלק ולהיות מעורב בתהליך היצירה.
נשמח לעבוד גם אתכם.

צילום ספורט הרוגבי סימנים הפקות

תודה שיצרתם קשר

נחזור אליכם בהקדם האפשרי